• +420 702 035 691
  • zakladni@skolaklic.cz
Rozcestník Žákovská knížka Jídelníček Kroužky
Logo
  • O škole
    • Základní informace
    • Podmínky přijetí
    • Výuka angličtiny
    • Základy programování
    • Wellbeing ve škole
    • Skills Builder - dovednosti pro kvalitní život
    • Projekty
      • Program Erasmus+
        • Erasmus+ Partnerství škol
          • KA2 2021 - Maths is Fine with Digital Style
          • KA2 2021 - Step Up Face the Challenge
          • KA2 2020 - We were neighbours, we are friends now
          • KA2 2019 - Energytech Journey
          • KA2 2018 - iPads School Learning for the Future
          • KA2 2017 - C.L.I.L.
          • KA2 2016 - Let's take a CLIL leap
          • Comenius 2013
        • Erasmus+ Další vzdělávání pedagogů
          • Akreditace 2021-2027
          • Erasmus+ KA1 2018
          • Erasmus+ KA1 2017
          • Erasmus+ KA1 2016
          • Erasmus+ KA1 2015
      • eTwinning
        • To Be Faster, Higher, Stronger - 2020
        • Step up, Face the Challenge - 2020
        • Valentines 2017
        • ZŠ a MŠ Klíč s.r.o. and Hyttikallion koulu - 2019
        • Postcards - 1st March
        • Playing Maths in the Classroom
        • Faster, Higher, Stronger
      • OP JAK ŠABLONY I - Klíč ke vzdělávání
      • OP JAK ŠABLONY II - Klíč k inovativnímu vzdělávání
      • Laterna Futuri
      • Česko-japonská spolupráce
      • Ukončené projekty
        • Šablony III - Příležitosti k rozvoji školy
        • Šablony II - Klíč k inovacím ve vzdělávání
        • Šablony pro Klíč
        • Digitalizujeme školu
        • Školní klub a příměstské tábory ZŠ Klíč
        • EU peníze školám
        • Klíč k příležitostem ke vzdělávání
        • Let 's speak together
        • Podpora interaktivity ve výuce pomocí ICT nástrojů
        • Škola v pohybu
        • Blended learning
        • Centra pro udržitelnou budoucnost
        • Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
        • Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
        • Kariérové poradenství
    • eBezpečnost
    • Hledáme - volná pracovní místa
    • Napsali o nás
    • GDPR
    • Výroční zpráva
  • Žáci
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Jídelníček
      • Vnitřní řád školní jídelny
    • Kroužky
      • Kroužky pro 1. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Hejného matematika
        • Flétnový kroužek
        • Keramika
        • Výtvarný ateliér
        • Jóga
        • Kurz Skills Builder
        • Mindfulness kurz
      • Kroužky pro 2. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Mindfulness - kurz
        • Laboratorní cvičení z chemie
        • Přírodovědný kroužek
    • Školní parlament
      • Projekty školního parlamentu
        • Stejné místo, jiný čas
          • 1.A
          • 2.A
          • 3.A
          • 4.A
          • 5.A
          • 6.A
          • 7.A
          • 8.A
          • 9.A
    • Školní řád
    • Schránka důvěry
    • eBezpečnost
  • Rodiče
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Vnitřní řád školní jídelny
      • Platby za školní stravování
      • Alergeny ve školní jídelně
      • Skutečně zdravá škola
      • Ovoce a zelenina do škol
      • Stravné 2. stupeň
    • Žádosti a formuláře
    • Poradenství
      • Výchovný poradce
      • Školní metodik prevence
      • Kariérový poradce
      • Klinický logoped
      • Školní kouč
    • Organizace školního roku
    • Kavárny pro rodiče
    • Školní řád
    • eBezpečnost
  • Aktuality
  • Náš tým
  • Kontakty
Logo
  • O škole
    • Základní informace
    • Podmínky přijetí
    • Výuka angličtiny
    • Základy programování
    • Wellbeing ve škole
    • Skills Builder - dovednosti pro kvalitní život
    • Projekty
      • Program Erasmus+
        • Erasmus+ Partnerství škol
          • KA2 2021 - Maths is Fine with Digital Style
          • KA2 2021 - Step Up Face the Challenge
          • KA2 2020 - We were neighbours, we are friends now
          • KA2 2019 - Energytech Journey
          • KA2 2018 - iPads School Learning for the Future
          • KA2 2017 - C.L.I.L.
          • KA2 2016 - Let's take a CLIL leap
          • Comenius 2013
        • Erasmus+ Další vzdělávání pedagogů
          • Akreditace 2021-2027
          • Erasmus+ KA1 2018
          • Erasmus+ KA1 2017
          • Erasmus+ KA1 2016
          • Erasmus+ KA1 2015
      • eTwinning
        • To Be Faster, Higher, Stronger - 2020
        • Step up, Face the Challenge - 2020
        • Valentines 2017
        • ZŠ a MŠ Klíč s.r.o. and Hyttikallion koulu - 2019
        • Postcards - 1st March
        • Playing Maths in the Classroom
        • Faster, Higher, Stronger
      • OP JAK ŠABLONY I - Klíč ke vzdělávání
      • OP JAK ŠABLONY II - Klíč k inovativnímu vzdělávání
      • Laterna Futuri
      • Česko-japonská spolupráce
      • Ukončené projekty
        • Šablony III - Příležitosti k rozvoji školy
        • Šablony II - Klíč k inovacím ve vzdělávání
        • Šablony pro Klíč
        • Digitalizujeme školu
        • Školní klub a příměstské tábory ZŠ Klíč
        • EU peníze školám
        • Klíč k příležitostem ke vzdělávání
        • Let 's speak together
        • Podpora interaktivity ve výuce pomocí ICT nástrojů
        • Škola v pohybu
        • Blended learning
        • Centra pro udržitelnou budoucnost
        • Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
        • Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
        • Kariérové poradenství
    • eBezpečnost
    • Hledáme - volná pracovní místa
    • Napsali o nás
    • GDPR
    • Výroční zpráva
  • Žáci
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Jídelníček
      • Vnitřní řád školní jídelny
    • Kroužky
      • Kroužky pro 1. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Hejného matematika
        • Flétnový kroužek
        • Keramika
        • Výtvarný ateliér
        • Jóga
        • Kurz Skills Builder
        • Mindfulness kurz
      • Kroužky pro 2. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Mindfulness - kurz
        • Laboratorní cvičení z chemie
        • Přírodovědný kroužek
    • Školní parlament
      • Projekty školního parlamentu
        • Stejné místo, jiný čas
          • 1.A
          • 2.A
          • 3.A
          • 4.A
          • 5.A
          • 6.A
          • 7.A
          • 8.A
          • 9.A
    • Školní řád
    • Schránka důvěry
    • eBezpečnost
  • Rodiče
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Vnitřní řád školní jídelny
      • Platby za školní stravování
      • Alergeny ve školní jídelně
      • Skutečně zdravá škola
      • Ovoce a zelenina do škol
      • Stravné 2. stupeň
    • Žádosti a formuláře
    • Poradenství
      • Výchovný poradce
      • Školní metodik prevence
      • Kariérový poradce
      • Klinický logoped
      • Školní kouč
    • Organizace školního roku
    • Kavárny pro rodiče
    • Školní řád
    • eBezpečnost
  • Aktuality
  • Náš tým
  • Kontakty
  • Home
  • Aktuality
  • Co skrývají lisabonské dlaždičky?
Co skrývají lisabonské dlaždičky?
1 9.2025
Renata Schusterová | 1. 9. 2025

Co skrývají lisabonské dlaždičky?

PBL – Project-Based Learning in Museums and Cultural Heritage Sites

O letních prázdninách jsem měla možnost se vzdělávat ve svém oblíbeném stylu výuky a tím jest “projektová a badatelská výuka”. V této formě výuky se vzdělávám velmi ráda a mám již za sebou mnoho českých kurzů. Proto jsem se rozhodla pro tento kurz i v rámci projektu Erasmus s tím, že zjistím, jak tento styl výuky vyučují na zahraničních školách a přiučím se něčemu novému.

Vybrala jsem kurz v Portugalsku v hlavním městě Lisabon. Toto krásné a starodávné město jistě nabízí mnohem více, než se o něm dočteme v turistické příručce. A ano, opravdu. Kurz byl zaměřen především na propojení kulturního dědictví země se studiem. A to doslova v mnoha studijních oborech, což se zprvu zdálo téměř nemožné. Portugalci ve své badatelské výuce využívají vztahu dětí ke své zemi. Říkají, že pokud děti poznají dobře svou zem, její tradice, památná místa a historii, mohou se pak cítit opravdovými občany své země, kterou pak budou mít rádi. Portugalci jsou hrdým národem, byli to velcí objevitelé, mořeplavci a velkou část jejich území tvoří pobřeží. Jejich historie je dávná, velmi rozmanitá a plná mocnářských bojů a válek. Stejně jako Česká Republika, podléhali do 80. let minulého století diktátorské vládě Antonia Salaraza, která byla 1974 ukončena karafiátovou revolucí. 

Historie Portugalska má své stinné stránky, což dokazují hromady, opravdové velké hroudy zlata, která jsme měli možnost vidět v královském muzeu. Všechno to zlato bylo vykoupeno krví a bojem. K historii země, především města patří také nepřeberné množství historických památek snad všech známých stylů a slohů. Město je těmito stavbami opravdu nabité. Mnoho z nich jsme mohli prohlédnout právě s pomocí badatelské výuky. Je až s podivem, že všechny tyto památky nepodlehly obrovskému zemětřesení v roce 1755, které mělo sílu mezi 8 a 9 stupňů Rychterovy škály. To je Evropu velmi silné zemětřesení. K zemi šlo mnoho památek a ty byly znovu vystavěné. Naše badatelská výuka byla zaměřena na památky Unesco a hlavně na dlaždičky - styl AZULEJO. Azulejo (azuleižu) je obvykle čtvercová, jednostranně glazovaná keramická kachlička s barevnou výzdobou (nejčastěji jednobarevnou). Z většího počtu azulejo (množné číslo: azulejos) se skládají nástěnné obrazy (někdy jsou azulejos i na stropě, nebo na podlaze). Přes dlaždičku se dá učit vše, od historie a dějin umění, po matematiku díky geometrických vzorům. Dětem to všechno zapadne v jednom společném tématu, vystaví si velkou mozaiku, kterou si poskládají z malých dílků vědění a naučení se. U nás v kraji lze využít třeba sklářské historie a toto dedictví lze aplikovat mezipředmětově od chemie, historie až po fyziku. Věděli jste, že sklo má více než deset tredeciliónů druhů a zpracování? 

Velice zajímavé bylo Úkolové vyučování pod zkratkou TBL, tedy výuka prostřednictvím smysluplných úkolů, týmová spolupráce dětí v malých skupinkách, kdy znalosti získávají sami s pomocí aktivní práce. Svou práci, pokusy, výzkumy a názory  zpracovávají a prezentují ostatním spolužákům i učiteli. Diskutují společně nad výsledky a získávají okamžitou zpětnou vazbu. Učení je úkolové, zábavné a velmi blízké badatelské výuce, kdy si děti na věci přicházejí samy s pomocí nápověd, podnětů a společných znalostí.

A protože dlaždičky Azulejo jsou v Lisabonu opravdu všude a v různých formách, mají také své muzeum. Zde jsme strávili krásnou badatelskou výuku, poznávali architekturu a s ní spojené styly a slohy. Nádhera. Zjistila jsem, že badatelská výuka nemusí probíhat jen venku, lze ji aplikovat i do muzeí a to se mi líbilo nejvíce. Propojení muzeí s výukovými programy pro děti bude zábavné, poučné a dětem ukáže naši historii, ukáže jim, že Česká Republika je a byla plná chytrých lidí, kteří v historii promlouvali do velkých událostí.

Už se moc těším, až budu tuto techniku aplikovat do výuky zeměpisu a přírodopisu na naší škole. Určitě do muzeí zamíříme častěji a využijeme toho, že už i samotná muzea mají tyto programy ve své nabídce a návštěva muzea nemusí být jen nudné exponáty, ale zábavná výuka s praktickými pokusy a hrou, která bude bavit a naučí.


Předchozí článek
Následující článek

Vyhledávání

Kalendář

Všechny události

Štítky

Logo

Základní škola a Mateřská škola Klíč s.r.o.
Klášterní 2490,
47001 Česká Lípa
IČ: 25013564
ID datové schránky: i8yckuu

Často Hledáte

  • Podmínky přijetí
  • Žádosti a formuláře
  • Rozvrhy
  • Suplování

Důležité Odkazy

  • Rozcestník
  • Mateřská škola
  • Základní škola
  • Střední škola
  • Akademie
  • Prohlášení o přístupnosti

Aktuality

Adaptační kurz Jsme kamarádi?
Adaptační kurz Jsme kamarádi?
12. 9. 2025
Nový školní rok 2025/2026
Nový školní rok 2025/2026
1. 9. 2025

Copyrights © 2020 Škola Klíč. Vytvořilo Ace IT s.r.o. / SEO a internetový marketing