PBL – Project-Based Learning in Museums and Cultural Heritage Sites
O letních prázdninách jsem měla možnost se vzdělávat ve svém oblíbeném stylu výuky a tím jest “projektová a badatelská výuka”. V této formě výuky se vzdělávám velmi ráda a mám již za sebou mnoho českých kurzů. Proto jsem se rozhodla pro tento kurz i v rámci projektu Erasmus s tím, že zjistím, jak tento styl výuky vyučují na zahraničních školách a přiučím se něčemu novému.
Vybrala jsem kurz v Portugalsku v hlavním městě Lisabon. Toto krásné a starodávné město jistě nabízí mnohem více, než se o něm dočteme v turistické příručce. A ano, opravdu. Kurz byl zaměřen především na propojení kulturního dědictví země se studiem. A to doslova v mnoha studijních oborech, což se zprvu zdálo téměř nemožné. Portugalci ve své badatelské výuce využívají vztahu dětí ke své zemi. Říkají, že pokud děti poznají dobře svou zem, její tradice, památná místa a historii, mohou se pak cítit opravdovými občany své země, kterou pak budou mít rádi. Portugalci jsou hrdým národem, byli to velcí objevitelé, mořeplavci a velkou část jejich území tvoří pobřeží. Jejich historie je dávná, velmi rozmanitá a plná mocnářských bojů a válek. Stejně jako Česká Republika, podléhali do 80. let minulého století diktátorské vládě Antonia Salaraza, která byla 1974 ukončena karafiátovou revolucí.
Historie Portugalska má své stinné stránky, což dokazují hromady, opravdové velké hroudy zlata, která jsme měli možnost vidět v královském muzeu. Všechno to zlato bylo vykoupeno krví a bojem. K historii země, především města patří také nepřeberné množství historických památek snad všech známých stylů a slohů. Město je těmito stavbami opravdu nabité. Mnoho z nich jsme mohli prohlédnout právě s pomocí badatelské výuky. Je až s podivem, že všechny tyto památky nepodlehly obrovskému zemětřesení v roce 1755, které mělo sílu mezi 8 a 9 stupňů Rychterovy škály. To je Evropu velmi silné zemětřesení. K zemi šlo mnoho památek a ty byly znovu vystavěné. Naše badatelská výuka byla zaměřena na památky Unesco a hlavně na dlaždičky - styl AZULEJO. Azulejo (azuleižu) je obvykle čtvercová, jednostranně glazovaná keramická kachlička s barevnou výzdobou (nejčastěji jednobarevnou). Z většího počtu azulejo (množné číslo: azulejos) se skládají nástěnné obrazy (někdy jsou azulejos i na stropě, nebo na podlaze). Přes dlaždičku se dá učit vše, od historie a dějin umění, po matematiku díky geometrických vzorům. Dětem to všechno zapadne v jednom společném tématu, vystaví si velkou mozaiku, kterou si poskládají z malých dílků vědění a naučení se. U nás v kraji lze využít třeba sklářské historie a toto dedictví lze aplikovat mezipředmětově od chemie, historie až po fyziku. Věděli jste, že sklo má více než deset tredeciliónů druhů a zpracování?
Velice zajímavé bylo Úkolové vyučování pod zkratkou TBL, tedy výuka prostřednictvím smysluplných úkolů, týmová spolupráce dětí v malých skupinkách, kdy znalosti získávají sami s pomocí aktivní práce. Svou práci, pokusy, výzkumy a názory zpracovávají a prezentují ostatním spolužákům i učiteli. Diskutují společně nad výsledky a získávají okamžitou zpětnou vazbu. Učení je úkolové, zábavné a velmi blízké badatelské výuce, kdy si děti na věci přicházejí samy s pomocí nápověd, podnětů a společných znalostí.
A protože dlaždičky Azulejo jsou v Lisabonu opravdu všude a v různých formách, mají také své muzeum. Zde jsme strávili krásnou badatelskou výuku, poznávali architekturu a s ní spojené styly a slohy. Nádhera. Zjistila jsem, že badatelská výuka nemusí probíhat jen venku, lze ji aplikovat i do muzeí a to se mi líbilo nejvíce. Propojení muzeí s výukovými programy pro děti bude zábavné, poučné a dětem ukáže naši historii, ukáže jim, že Česká Republika je a byla plná chytrých lidí, kteří v historii promlouvali do velkých událostí.
Už se moc těším, až budu tuto techniku aplikovat do výuky zeměpisu a přírodopisu na naší škole. Určitě do muzeí zamíříme častěji a využijeme toho, že už i samotná muzea mají tyto programy ve své nabídce a návštěva muzea nemusí být jen nudné exponáty, ale zábavná výuka s praktickými pokusy a hrou, která bude bavit a naučí.