• +420 702 035 691
  • zakladni@skolaklic.cz
Rozcestník Žákovská knížka Jídelníček Kroužky
Logo
  • O škole
    • Základní informace
    • Podmínky přijetí
    • Výuka angličtiny
    • Základy programování
    • Wellbeing ve škole
    • Projekty
      • Program Erasmus+
        • Erasmus+ Partnerství škol
          • KA2 2021 - Maths is Fine with Digital Style
          • KA2 2021 - Step Up Face the Challenge
          • KA2 2020 - We were neighbours, we are friends now
          • KA2 2019 - Energytech Journey
          • KA2 2018 - iPads School Learning for the Future
          • KA2 2017 - C.L.I.L.
          • KA2 2016 - Let's take a CLIL leap
          • Comenius 2013
        • Erasmus+ Další vzdělávání pedagogů
          • Akreditace 2021-2027
          • Erasmus+ KA1 2018
          • Erasmus+ KA1 2017
          • Erasmus+ KA1 2016
          • Erasmus+ KA1 2015
      • eTwinning
        • To Be Faster, Higher, Stronger - 2020
        • Step up, Face the Challenge - 2020
        • Valentines 2017
        • ZŠ a MŠ Klíč s.r.o. and Hyttikallion koulu - 2019
        • Postcards - 1st March
        • Playing Maths in the Classroom
        • Faster, Higher, Stronger
      • OP JAK - Klíč ke vzdělávání
      • Laterna Futuri
      • Česko-japonská spolupráce
      • Šablony 3 - Příležitosti k rozvoji školy
      • Ukončené projekty
        • EU peníze školám
        • Klíč k příležitostem ke vzdělávání
        • Let 's speak together
        • Podpora interaktivity ve výuce pomocí ICT nástrojů
        • Škola v pohybu
        • Blended learning
        • Šablony pro Klíč
        • Centra pro udržitelnou budoucnost
        • Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
        • Šablony II - Klíč k inovacím ve vzdělávání
        • Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
        • Školní klub a příměstské tábory ZŠ Klíč
        • Kariérové poradenství
        • Digitalizujeme školu
    • eBezpečnost
    • Hledáme - volná pracovní místa
    • Napsali o nás
    • GDPR
    • Výroční zpráva
  • Žáci
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Jídelníček
      • Vnitřní řád školní jídelny
    • Kroužky
      • Kroužky pro 1. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Keramika
        • Flétnový kroužek
        • Hravá jóga
        • Mindfulness kurz
        • Výtvarný ateliér
        • Zaniklá řemesla
        • Dramatický kroužek
        • Figurková školička
      • Kroužky pro 2. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Mindfulness - kurz
        • Laboratorní cvičení z chemie
        • Přírodovědný kroužek
    • Školní parlament
      • Projekty školního parlamentu
        • Stejné místo, jiný čas
          • 1.A
          • 2.A
          • 3.A
          • 4.A
          • 5.A
          • 6.A
          • 7.A
          • 8.A
          • 9.A
    • Školní řád
    • Schránka důvěry
    • eBezpečnost
  • Rodiče
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Vnitřní řád školní jídelny
      • Platby za školní stravování
      • Alergeny ve školní jídelně
      • Skutečně zdravá škola
      • Ovoce a zelenina do škol
      • Stravné 2. stupeň
    • Žádosti a formuláře
    • Poradenství
      • Výchovný poradce
      • Školní metodik prevence
      • Kariérový poradce
      • Klinický logoped
      • Školní kouč
    • Organizace školního roku
    • Kavárny pro rodiče
    • Školní řád
    • eBezpečnost
  • Aktuality
  • Náš tým
  • Kontakty
Logo
  • O škole
    • Základní informace
    • Podmínky přijetí
    • Výuka angličtiny
    • Základy programování
    • Wellbeing ve škole
    • Projekty
      • Program Erasmus+
        • Erasmus+ Partnerství škol
          • KA2 2021 - Maths is Fine with Digital Style
          • KA2 2021 - Step Up Face the Challenge
          • KA2 2020 - We were neighbours, we are friends now
          • KA2 2019 - Energytech Journey
          • KA2 2018 - iPads School Learning for the Future
          • KA2 2017 - C.L.I.L.
          • KA2 2016 - Let's take a CLIL leap
          • Comenius 2013
        • Erasmus+ Další vzdělávání pedagogů
          • Akreditace 2021-2027
          • Erasmus+ KA1 2018
          • Erasmus+ KA1 2017
          • Erasmus+ KA1 2016
          • Erasmus+ KA1 2015
      • eTwinning
        • To Be Faster, Higher, Stronger - 2020
        • Step up, Face the Challenge - 2020
        • Valentines 2017
        • ZŠ a MŠ Klíč s.r.o. and Hyttikallion koulu - 2019
        • Postcards - 1st March
        • Playing Maths in the Classroom
        • Faster, Higher, Stronger
      • OP JAK - Klíč ke vzdělávání
      • Laterna Futuri
      • Česko-japonská spolupráce
      • Šablony 3 - Příležitosti k rozvoji školy
      • Ukončené projekty
        • EU peníze školám
        • Klíč k příležitostem ke vzdělávání
        • Let 's speak together
        • Podpora interaktivity ve výuce pomocí ICT nástrojů
        • Škola v pohybu
        • Blended learning
        • Šablony pro Klíč
        • Centra pro udržitelnou budoucnost
        • Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
        • Šablony II - Klíč k inovacím ve vzdělávání
        • Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
        • Školní klub a příměstské tábory ZŠ Klíč
        • Kariérové poradenství
        • Digitalizujeme školu
    • eBezpečnost
    • Hledáme - volná pracovní místa
    • Napsali o nás
    • GDPR
    • Výroční zpráva
  • Žáci
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Jídelníček
      • Vnitřní řád školní jídelny
    • Kroužky
      • Kroužky pro 1. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Keramika
        • Flétnový kroužek
        • Hravá jóga
        • Mindfulness kurz
        • Výtvarný ateliér
        • Zaniklá řemesla
        • Dramatický kroužek
        • Figurková školička
      • Kroužky pro 2. stupeň
        • Rozvrh kroužků
        • Mindfulness - kurz
        • Laboratorní cvičení z chemie
        • Přírodovědný kroužek
    • Školní parlament
      • Projekty školního parlamentu
        • Stejné místo, jiný čas
          • 1.A
          • 2.A
          • 3.A
          • 4.A
          • 5.A
          • 6.A
          • 7.A
          • 8.A
          • 9.A
    • Školní řád
    • Schránka důvěry
    • eBezpečnost
  • Rodiče
    • Bakaláři
    • Družina
    • Jídelna
      • Vnitřní řád školní jídelny
      • Platby za školní stravování
      • Alergeny ve školní jídelně
      • Skutečně zdravá škola
      • Ovoce a zelenina do škol
      • Stravné 2. stupeň
    • Žádosti a formuláře
    • Poradenství
      • Výchovný poradce
      • Školní metodik prevence
      • Kariérový poradce
      • Klinický logoped
      • Školní kouč
    • Organizace školního roku
    • Kavárny pro rodiče
    • Školní řád
    • eBezpečnost
  • Aktuality
  • Náš tým
  • Kontakty
  • Home
  • Aktuality
  • Inkluze bez zbytečných bariér
Lucie Dolejší | 2. 5. 2019

Inkluze bez zbytečných bariér

Inkluze bez zbytečných bariér

 

Během studia speciální pedagogiky na vysoké škole nám bylo Finsko předkládáno jako dokonalý a výborně fungující vzor inkluze. Po mé osobní zkušenosti s tím musím souhlasit. Ve Finsku se to dělá jinak, finský školní systém je mnohem vyvinutější, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se radostně zapojují v kolektivu a učitelé s tím nemají téměř žádnou práci, protože jejich Inkluze je lepší.

Díky programu Erasmus+ jsem jako učitelka Aj a speciální pedagog mohla dva týdny sledovat konkrétní metody a postupy ve škole Hyttikallion v městečku Haapavesi na severu Finska. Po dobu mého studijního pobytu jsem bydlela v rodině pana ředitele Risto Klasila, jehož žena Sari je na téže škole asistentem pedagoga.

Jsem vděčná za 14 dní stínování u světových špiček. Účastnila jsem se výuky jako asistent, který prakticky pomáhal dětem s matematikou tím, že jsme hráli hry s manipulačními pomůckami, a používali podpůrný materiál od zalaminovaných kartiček po tablet se speciálním softwarem. Učitel angličtiny, který skutečně nerozumí jejich mateřskému jazyku, se osvědčil jako dobrá motivace pro spontánní konverzaci v angličtině jak mezi žáky, tak i učiteli. Nejvíc zkušeností jsem ulovila jako speciální pedagog. Například mne pozvali k vodní terapii pro žáky s pohybovými problémy. Jelikož škola začíná v 9, nebyl problém před výukou hodinu pracovat s žáky. Stačil nám jen jeden balón, vodní stříkačka a bederní podpora pro vozíčkáře. Toť vše! Hráli jsme hry, házeli balonem, a v naprosté radosti se čachtali. Mimo svalové terapie se děti scházejí i kuli psychické relaxaci a socializaci. Tamní učitelky mi prozradily, že děti měly brzy po začátku kurzu mnohem lepší náladu a lépe se jim dařilo i ve škole. Je tam dostatek pedagogů, asistentů i speciálních pedagogů. Jsem nadšená z reality, kde pokud žák několikrát napíše test se špatným hodnocením, okamžitě a přirozeně nastoupí speciální pedagog, který zjišťuje příčiny a pomáhá s nápravou. U nás máme sice něco jako intervence, ale tohle je stokrát efektivnější. Speciální pedagog, který se orientuje v problematice výukových obtíží a disponuje materiálem, je dle mého názoru nepostradatelným členem vzdělávacího týmu v každé škole, která se chce alespoň tvářit jako inkluzivní. V některých třídách mají svého speciálního pedagoga, který je jen pro ni, protože takovýto pracovník umí pracovat se všemi žáky – ať už s těmi, co mají nejrůznější problémy, tak i s mimořádně nadanými. Učitel druhého stupně je odborník na svůj předmět – například na angličtinu, ale i když si svědomitě přečte doporučení, které u nás dává PPP, nemá prakticky šanci opravdu maximalizovat individuální potenciál v celé třídě. Pokud bychom měli odborníka v každé třídě, kde bychom mohli být. Co se však dá okamžitě implementovat do naší školy i bez personální podpory je prosté nastavení mysli. Nevšimla jsem si, že by tam někdo řešil zda je tohle inkluzivní, zda se tohle může, nebo zda je konkrétní potřeba žáka legitimní. Prostě přemýšlím, co můžu pro konkrétního človíčka udělat, aby se ve škole cítil dobře a mohl se rozvíjet, bez ohledu na to zda jde o učitele, nebo jejich svěřence. Všechny specifické potřeby a speciální podpůrná opatření jsou tu vnímány jako naprosto normální, přirozené a nikdo se nad nimi nepozastavuje. Jak je možné, že se někdo v ČR vůbec zeptá, zda může dát někomu víc času na test, nebo okopírovat materiál, když nemá platné doporučení? Tohle mne upřímně fascinuje nejvíce. U nás to děláme tak, že žák má velký problém, je pozadu nebo se mu nedaří, tak se rodiče informují, aby se objednali do poradny. Po 3 měsících dostanou termín, projdou základním vyšetřením, po měsíci dojde škole doporučení, po dalším měsíci někdo vytvoří IVP, někdo si ho přečte a snad se jím někdo i řídí – potom teprve víme, že tento žák je speciální! Ve Finsku preventivně pracují tak, aby nikdo nebyl pozadu, aby se všichni mohli rozvíjet dle svých možností. Pokud něco nejde dle představ, nastoupí přirozeně něco jako náš Plán pedagogické podpory, samozřejmě jsou tu vždy reedukace, intervence a speciální metody. Nikoho ani nenapadne posílat dítě na vyšetření, jelikož to, že je například oficiálně dyslektik s ADD zdejším učitelům není k ničemu – pokud nejde o opravdu těžký případ. Nemají ani žádné oficiální diagnózy, nebo zbytečnou byrokracii. Moc se těším až to tak bude i u nás. Inkluze je neustálý proces, kdo chce, hledá řešení, kdo nechce hledá výmluvy. Toto jsou dvě zjevná klišé, přesto to tak vidím a cítím. Osobně mi projekt nalil dávku optimismu a těším se na další školní rok, kdy se jako škola zase o kousek posuneme, a přeji si, aby na konci byli šťastní učitelé i děti.

 

Vyhledávání

Kalendář

Všechny události

Štítky

Logo

Základní škola a Mateřská škola Klíč s.r.o.
Klášterní 2490,
47001 Česká Lípa
IČ: 25013564
ID datové schránky: i8yckuu

Často Hledáte

  • Podmínky přijetí
  • Žádosti a formuláře
  • Rozvrhy
  • Suplování

Důležité Odkazy

  • Rozcestník
  • Mateřská škola
  • Základní škola
  • Střední škola
  • Akademie
  • Prohlášení o přístupnosti

Aktuality

Den dětí na 1.stupni 2025
Den dětí na 1.stupni 2025
4. 6. 2025
Český den proti rakovině 2025
Český den proti rakovině 2025
14. 5. 2025

Copyrights © 2020 Škola Klíč. Vytvořilo Ace IT s.r.o. / SEO a internetový marketing